Tizedik óra – avagy húsz óra autóban

Sikerült időben érkeznem, ami nem kis teljesítmény tekintettel a budapesti közlekedésre és arra, hogy a lakóhelyem és a kiindulási pont a város két ellentétes pontján van, vagyis egy és negyed óra vergődés árán sikerült ez a bravúr. Bárcsak kocsival mehettem volna. Na várjunk csak… :D

Szóval a kötelezően előírt óraszám kétharmadát sikerült elérni, kilométerben valahol 250 körül járunk, vagyis a még hátralévő 5 órán 30 kilométeres átlagokkal nem lesz meg a harmincadik óráig az 580 km csak 400. Az azt jelenti, hogy cirka további 6 óra még mire megleszünk. Kivéve, ha tényleg átváltunk kirándulós üzemmódba. A mai óra témája a merőleges parkolás volt. Abból is háromféle, vagyis balra előre, jobbra előre és jobbra hátra, mert a balra hátrát valamiért kivették a vizsga tételek közül.

A vizsgán olyan helyet kell keresni, ahová be tudsz állni úgy, hogy kényelmesen ki lehessen szállni, de két autó nem férne el az adott üres helyen, azaz egy autónyi szabad helyet kell találni. Nyilván ez az életszerű, így ha több autónyi helyre parkolsz le, azt fogja mondani a vizsgabiztos, hogy nagyon jó, de akkor keressünk egy olyan helyet, ahová két autó nem férne be és akkor nézzük meg ott is. Az összesféle parkolásból, valamint megfordulásból mindössze csak egyfélét kell megcsinálni a vizsgán. Elmentünk tehát egy a rutin pályához közel lévő trükkös parkolóhoz, hogy ott gyakoroljunk.

Az elmélet aránylag egyszerű. Olyan parkolót képzelj el, ahol a járdára merőlegesen állnak az autók és kétirányú benne a közlekedés. Ez azért érdekes, mert a halszálka szerűen parkoló autók között általában egyirányú a forgalom. Tehát adott egy parkoló, ami úgy néz ki, mint a bevásárló központok parkolói. Mivel le akarsz állni, kiteszed jobbra az indexet, hogy jelezd a többieknek, hogy itt eksön lesz.

Titkos tipp: Akkor is jobbra teszed ki, ha lehetséges, hogy bal oldalon találsz helyet és oda fogsz majd leparkolni. Ha így alakul, persze át kell majd balra váltani az irányjelzőt, különben bukóvári van.

Tehát szépen lassan gurulsz. Látod, hogy van a parkoló kocsik között foghíj, akkor is elgurulhatsz mellette, hogy bele tudj nézni, hogy egyrészt beférsz-e egyáltalán, másrészt tényleg csak egy autó fér el, vagyis alkalmas-e vizsgaparkolásra a hely, ha előrefelé kell beállnod. Ilyenkor majd visszatolatsz négyautónyit vagy többet, ha úgy esik jól, majd a parkoló kocsik közötti terület felező vonalát lehetőleg nem átlépve (de szabad, ha nincs elég hely, sőt a másik oldali üres helyekre is ráhajthatsz) jól balra húzódva állsz be jobbra előre. Balra előre nyilván egyszerűbb a helyzet, ott kenődsz jobbra amennyire csak a parkoló kocsiktól tudsz és onnan állsz be.

Titkos tipp: Mi az a pont, ahol elkezded tekerni a kormányt? Nos akkor, amikor a megcélzott parkoló hely hozzád közelebb eső oldalán álló kocsi felezővonalával egy vonalba kerül a kis fejed. Nem a kocsi orra, hanem a tiéd, ha oldalra kinézel.

További titkos tipp, hogy azért meg kell nézni, van-e szegély a parkolóhely végén, mert ha túl magas, annak rettenetes hangja lesz és az még a jobbik eset, mert akkor csak a lökhárító alján lévő koptató csíkot húztad végig a betonon és nem reccsentetted meg a lökhárítót magát.

Jobbra beállni tolatva sem bonyolult a feladat, elgurulsz a kívánt hely mellett, lehetőleg a sávodban balra kenődve a felező vonalhoz (ha nincs felfestve, akkor a képzeletbeli vonalhoz) és akkor állsz meg, amikor a kocsid feneke egy vonalba kerül a parkoló hely (szemből nézve) bal oldalán lévő autó (szemből nézve) bal első sarkával. Akkor fék, irányjelző marad jobbra kitéve, hátramenetbe kapcsolsz, tükörbe nézel, hátra fordulsz és elindulsz. Ahogy megmozdult az autó tekered szépen jobbra a kormányt és sasolod a bal tükrödet, hogy nekimész-e annak az autónak ami (szemből nézve) a jobb oldalon áll. Akkor vagy kint a vízből, ha meglátod a tükörben a (szemből nézve) jobb oldalon álló kocsinak a túlsó végét. Na, ilyenkor elkezded egyenesbe kormányozni a gépet és nézed a belső tükröt, hogy nem kolbászol-e be mögéd a gyalogos. Ha ügyes voltál, kb. középre érkezel. A parkolás aranyszabálya itt is él, vagyis fék, üres és ha jók vagyunk, behúzzuk a kéziféket. Ennyi.

Na aztán el is kell hagyni azt a parkolóhelyet elindulásnál. SIKK-el indulunk, vagyis indexelsz arra, amerre ki fogsz állni. Akár előre, akár hátra. És nem elfelejteni, hogy a KRESZ szerint elsőbbség adási kötelezettségünk van a már mozgó autók felé! Előre kiállni istenes, tolatva kiállni szívás, mert ha nem látsz át a melletted parkoló oldalüvegén, vagy egyéb akadály van, akkor nagyon lassan mész kifelé. Mivel az autó feneke mögötted van, ezért akkor kezded a kormányt tekerni, ha legalább a kocsi fele már kint van a parkoló helyről. Innentől már csak gyakorolni kell. Én nem lámáskodtam el egy parkolást sem. Nagyon kell arra figyelni, hogy a parkolóban is élnek a KRESZ szabályai, így ezeket érdemes betartani és megadni az elsőbbséget akkor is, amikor a parkolót elhagyjuk. Ha nem tesszük, azt bukás.

Következő órán megfordulás lesz egyíven, meg ipszilonban is. Ezt rutinpályán már gyakoroltuk, nagy varázslatot nem várok tőle, viszont elmegy vele egy csomó idő és a kilométer meg nem gyűlik. Az oktatóm azt mondta, ha ezt letudtuk, onnantól minden órán fogunk parkolásokat gyakorolni, de menni is jó sokat. Remélem, hogy szépen fog gyűlni a kilométer, mert ugyan én még történetemnél fogva egy évvel ezelőtti óradíjon okulok, de azért így is szép kerek szám a 29+1 óra + vizsgadíj is, nem ragaszkodnék túl sok további órához. :D

Itt tartunk tehát.