Harmadik óra - párhuzamos tolatva parkolás, napi első elindulás

Megérkeztem, csüccs be, ülés, tükör beállít, vezetési karton órakezdésnél aláír, irány a rutin pálya.

Gurulunk, padka mellé állunk célmegállásban, utána nagyobb gáz, tartva a gázt a sárga vonalig, különben lassulni kezdünk, kuplung be, következő sárga vonalnál szépen fék. Most sokkal kisebbet bólintottam a fékút végén, alakul. Tolatás vissza, szlalom, majd, előre párhuzamos parkolás, picit tolatva igazítunk rajta, utána vissza az útra, tolatva párhuzamos parkolás. Hát ez megint nem ment fényesen, újra átvettük a tájékozódási pontokat. A helyes végrehajtás nagyjából a következő:vonalka_cikkek_elejere.jpg

Elgurulsz a legalább kétautónyi hely mellett, ellenőrzöd, beférsz-e. Ha igen, akkor fék, üres, majd hátramenetbe kapcsolsz és belenézel a tükörbe, hogy nem jön-e mögötted valaki. Utána szépen hátra fordulsz, araszolva tolatni kezdesz, majd amikor az autó C-, vagy D-oszlopa (azokat az oszlopokat hívják így, amik a tetőt tartják kis fejed fölött) elhagyja a bója/már ott parkoló másik kocsi végét, szupergyorsan koppanásig betekered a kormányt abba az irányba, amerre kanyarodni akarsz. Amikor megjelenik a bal tükrödben a mögötted álló autó teljes eleje, gyorsan egyenesbe kormányzol és tolatsz tovább centizve, nagyon lassan. Amikor eltűnik a jobb tükröd alján a padka és az anyósülés egy vonalba kerül a parkoló autók út felőli oldalával, akkor gyorsan az út felé tekered a kormányt koppanásig és centizgetsz. Mikor párhuzamosan áll az autó az úttest hossztengelyével, kuplung, fék, üres. Hátra nézel, mennyire van tőled a mögötted lévő autó, megvan-e 70 centi, illetve hogy állunk a padkával, kell-e igazítani a parkoláson. Ha kell, igazítasz rajta, ha nem, akkor befejezed a parkolást azzal, hogy behúzod a kéziféket. Ekkor van befejezve a parkolás. Ha nem húzod be a kéziféket, akkor bukó. Szóval azt csak akkor szabad, ha már nem igazítasz a kocsin semmit.

e39_c_oszlop.jpg

A hátsó szélvédő és az ajtó közötti színes rész, ami a tetőt tartja, na ez egy BMW C-oszlopa kívülről nézve. Az autó orra felől haladunk az oszlopok elnevezésével az ABC betűinek megfelelően. Az első az A, a második a B, a harmadik a C és így tovább, amíg el nem fogynak az oszlopok.

A tolatva párhuzamos parkolás fenti menetrendjét érdemes megszívlelni.

Nem tudom, hogy csak az én agyam van-e ilyen furán bekötve, de találkoztam a tolatva párhuzamos parkolás során egy nagyon zavarba ejtő jelenséggel. Alapvetően előremenetben már elsajátítottam azt, hogy ha lassabban akarok menni, felengedem a gázpedált, ha még lassabban akarok menni, benyomom a kuplungot valamennyire és szépen csúsztatva centizünk. Tolatás közben viszont az agyam lemegy debilbe. Kétszer is megesett velem, hogy lassítani szerettem volna tolatás közben, amikor egyébként sem adok gázt, hanem csak alapjáraton, csúsztatott kuplunggal óvakodom hátrafelé. És mit csináltam? Na mit? Felengedtem a kuplung pedált, mintha az a gáz lenne! Az autó persze meglódult, az oktatóm nem örült, én meg csak lesegettem, mint hal a szatyorban, hogy ez meg hogy a manó hegyes fülébe’ történt már megint. A kuplung tehát hátramenetben is fordítva működik mint a gáz: ha felengeded, gyorsulsz. Ez nagyon alapvető és az ember tudja, de hátrafelé valahogy minden megváltozik. Ezen még dolgoznom kell. vonalka_cikkek_elejere.jpg

Pár mondat az autó napi első elindulás előtti ellenőrzéséről

Na igen. Rendkívül fontos, mert a vizsga ezzel kezdődik. Oktatóm szerint itt szerzi meg a vizsgabiztos az első benyomást rólad, szóval érdemes magabiztosan végrehajtani.

Ellenőrizzük az autó fékberendezéseit (üzemi- és kézifék) a világító és jelzőfényeit, a kormányberendezést, a gumiabroncsok állapotát és a rendszámtáblák meglétét és olvashatóságát.

Lényegében ennyi. Van pár trükkös rész benne, amire felhívnám a figyelmet. Egyrészt a nappali menetfény csak lakott területen kívül érdekes, de ezt nem kell ellenőrizni. Ez nincs minden autón, de amelyiken van, azon általában valamiféle dizájnos LED sor az autó orrán. A nappali menetfény nem azonos sem a helyzetjelző lámpával, sem a tompított fényszóróval. A helyzetjelző egy kis gyertyafény erősségű pilács az első lámpában, alapvetően álló autó kivilágítására szolgál. Megint csak más a tompított fényszóró és megint más a távolsági fényszóró (reflektor, refi). Mindet csekkolni kell, nagyon kell figyelni, hogy általában ugyanaz a kapcsoló kapcsolja őket, annak az állása illetve a műszerfali kontroll lámpák árulják el, hogy mit kapcsoltál fel.

A tompított bekapcsolt állapotát általában egy zöld ikon, a02_low_beam_indicator.pnga távolságiét pedig kék ikona01_high_beam_indicator.png jelzi a műszerfalon.

Másrészt fontos, hogy meg kell nézni rendesen lehajolva, leguggolva a hátsó rendszámtábla világítást is. Könnyű elfelejteni, de marha ciki ezen bukni.

Harmadrészt mikor elindulsz, kell csinálni egy üzemi fékpróbát és ezt hangosan ki is kell mondani, hogy a vizsgabiztos is tudja, mert ha elmulasztod, behúzza a hibapontot.

A harmadik órám ezzel zárult. Oktatóm azt mondta, hogy ha önállóan megy a párhuzamos parkolás, meg megy a kézifékes elindulás következő órán, akkor az azután következő – vagyis ötödik – órán már irány a forgalom. Erre én kicsit bebarnítottam és ennek hangot is adtam. Oktatóm válasza csak annyi volt, hogy nyugodjak meg, nem kell a forgalomtól félni, igyekezzek minél pontosabban követni majd amit mond nekem és nem lesz semmi baj. Ha meg lenne, ő azért van ott, hogy akkor se legyen baj. Azt hiszem, ez a fajta bizalmi kapocs az, amire hezitálás nélkül hagyatkozni kell minden helyzetben és akkor tényleg nem lehet baj.

Hamarosan folytatjuk a negyedik óra izgalmaival.