Jogsi szerzés 8 év alatt, avagy hogyan NE kezdd el 

Az én történetemben alapvetően semmi különös nincs, talán csak annyi, hogy a szokásosnál hosszabb időt ölel fel. Mert mennyi idő megszerezni a B-kategóriás jogosítványt? Szerencsésebb esetben mondjuk fél év onnantól kezdve, hogy besétálunk az autós iskola ajtaján odáig, hogy kisétálunk a szép rózsaszín kártyánkkal kis mancsunkban az okmányirodából.

Háháááá, de nem nekem! Ó nem! Én ugyanis tavaly, 2016. őszén kezdtem a KRESZ tanfolyamot és addig-addig sikerült halogatni, hogy pontosan 1, azaz EGYETLEN napom maradt teljesíteni a KRESZ vizsgát, az egyéves határidő legutolsó napján. Ez még nem az a pont, hogy kezemben a plasztik kártya, hanem csak az, ahol megvan a KRESZ vizsga és kezdhetek vezetni. Hogyan jutottunk el idáig? Elmesélem.

Először egy kicsit magamról, hogy a történet, ami idáig vezetett kellően tragikomikus legyen:

Mindjárt 28 éves vagyok, 7 éves korom körül volt először autós újság a kezemben, azon egy ’64-es Mustangon akadt meg a szemem. Hamarabb tudtam, ki volt Henry Ford, vagy Lee Iacocca mint azt, hogy ki volt Weiss Manfréd, csak hogy az iparnál maradjunk. Szenvedélyemmé váltak az autók, eköré szerveződik a baráti társaságom jókora része, ezzel töltöm a szabadidőmet, ebben lelem örömömet mindig és minden helyzetben. Gimiben persze már be voltam sózva a 16 születésnapom után, hogy végre kezdhetek vezetni tanulni. 18 voltam, mikor elkezdtem először KRESZre járni, aztán mindenféle szövevényes okokból a jogsi kérdés parkolópályára került 9 évre.

Ettől függetlenül megmaradt az autóbuzéria vallásos művelése és a fotelből szakértés, de igazán nem sikerült közelebb jutni a beteljesüléshez. Persze szorgosan jártam a Budapesti Autószalonokra, éjszakai parkolóbéli áhítatokra a Pólushoz, Tökölre gyorsulási versenyekre, Parkoló Parádékra, Autók és kávéra, tuning showra stb. Ebben egy nagyon régi, nagyon kedves barátom az állandó társam, meg persze alkalomtól függően a közös autóimádat köré szerveződő baráti körünk tagjai.

Cimboráim szép sorban megvették az első, majd többedik autójukat, mindenki rálépett az útra, élte az álmot, én meg maradtam gyalogkakukk. Nem mintha ez rossz lett volna, sőt, nagyon élveztem, hogy velük együtt én is annyiféle autót megtapasztaltam, annyi embert megismertem, annyi helyen és eseményen jártam, rengeteg impulzus ért. Sokat tanultam, formálódott az ízlésem és az autós ökumenizmus lelkes hirdetőjévé váltam (stipistopi, ezt a kifejezést én találtam fel! ;) ). De azért csak hiányzott az utolsó lépés, hogy én magam is aktív autóssá váljak

Végül aztán lediplomáztam és eljött az én időm. Beiratkoztam KRESZ tanfolyamra és beültem a gimisek közé a terembe 2016. őszén. Nem éreztem hülyén magam véletlenül sem… Eltelt a tél, a tavasz, áprilisban jelentkeztem egy májusi KRESZ vizsgára, amin nem jelentem meg. Egyik napról a másikra ugyanis a bal fülemen a hallásom elment vadászni. Az orvos berendelt hallásvizsgáltara a KRESZ vizsga reggelére, ez a hajó elment.

Teltek-múltak a hónapok, az utolsó pillanatban észbe kaptam és megvívtam a hatósággal, hogy engedjenek vizsgázni. Végül engedtek, ezt majd külön bejegyzésben leírom, mert jogi szempontból érdekes, de akit ez nem köt le, az halálra unná magát, lapozzunk. Így jutunk el 7 + 1 év tömény lópéniszkedés eredményeként 2017. őszén a kispesti vizsgaközpont 2. emeleti termébe a gép elé 11 óra 30 perckor, mikor is megnyomtam a katapult gombot és elindult az 55 kérdéses teszt sor. Mindösszesen egyetlen vicces hibával sikerült lehozni a vizsgát. Nem nagy dolog, de aránylag jól esett a kis lelkemnek, hogy ilyen ügyes voltam, végül is a KRESZ is csak egy jogszabály… ;)

Titkos tipp: a gyakorló DVD 4000 forint körüli pénzbe kerül. Tudom, ez soknak tűnhet, de egy elbukott KRESZ vizsga ára is kb. ennyi, szóval érdemes rá beruházni és sokat gyakorolni. Nekem összeadva olyan 12-14 órányi gyakorlás kellett, miután átolvastam a KRESZ könyvet kétszer. Ha van gyakorlatod a tanulásban (értsd: jogra, vagy orvosira jársz/jártál, vagy brutál jó agyad van), akkor ezt 2 nap alatt simán le lehet hozni, de alapvetően nem javaslom. Szánjatok rá több időt.

 Az oktató becserkészése és elejtése következett.

Sikeremről értesítettem az iskolát, kaptam 3 telefonszámot 3 oktatóhoz, akik közül az egyik lesz, akivel a betondzsungelben mazsolaként átesek a tűzkeresztségen és vásárra viszem a bőrünket legalább 29+1 óra időtartamban legalább 580 kilométeren át. Elég nyilvánvaló, hogy mennyire fontos, a megfelelő tanuló-oktató kapcsolat, így az ember igyekszik körültekintően kiválasztani mesterét.

Egyik barátom ugyanannál az iskolánál szerzett jogosítványt, ahová én is járok. Ő a három oktató közül az egyiket ismerte és azt mondta, hogy ő nem jött ki vele. A hasonló természetünknél fogva biztos voltam benne, hogy én sem jönnék ki jól azzal az oktatóval, így maradt a másik kettő. Egyikőjükhöz jártam KRESZre, elég vicces és jó humorú, 50-es évei második felében járó ember, őt választottam. Felhívtam és leegyeztettük az első óra időpontját.

Oktatóm a tisztánlátás érdekében azonnal elmondta, hogy felejtsem ezt a 29+1 óra gyakorlati képzési időt (a +1 óra az a vizsga) mert egy átlagos tanuló 50 óra alatt tudja megszerezni az 580 kilométert a budapesti forgalomban. Ennek van egy olyan mellékhatása, hogy annyival drágább is lesz végül a kis rózsaszín kártya. Budapesten tanulók, ez nektek fontos, vidéki forgalomban állítólag könnyebben pörögnek a kilométerek. Tessék lelkileg felkészülni rá, hogy nem az óraszám, hanem a kilométer dönti el, mikor lesz jogsid.

Így vagy úgy tehát, de azért a folyamat végre elindult és nemsokára, életemben először közterületen fogok autót vezetni. :)