Az első óra - autó magadra állítása, váltás, kormányzás, SIKK

Az első órán időben megérkeztem, az oktatóm már ott várt. Megbeszéltük az alapokat, hogy mennyi idővel előre kell lemondani egy megbeszélt időpontot, hogy következő hónap közepéig nagyüzemben lehet tolni a vezetést, mert addig most ráérek. Megbeszéltük az anyagiak ütemezését és megbeszéltük a kilométer-gyűjtögetést is. Ezután kerültek sorra az alapok. Nekem autómániásként sok újdonságot ez a rész nem tartogatott, de azért a nyájas olvasók kedvéért alább összeszedem:

Ülés beállítása

Az ülőlapot a sínen olyan távolságban kell beállítani a pedáloktól, hogy benyomott kuplungnál se legyen egyenes a lábad, mert ha balesetre kerül a sor, reflexből be fogod nyomni a kuplungot és ha jön a csattanás, a csontos alátámasztásnál nincs mozgástér, a csont törni fog és ripityára zúzza a medencét is már 30 km/h-nál. Ha viszont hajlítva van a lábad valamennyire, a térded rendeltetésszerűen szépen behajlik, így ha az autó orra közelebbi ismeretséget akar kötni vele, kisebb sérüléssel megúszod.

A háttámla úgy álljon, hogy ha előre nyújtod a karjaidat, a csuklód legyen a kormány karimájának tetején. A kormány nem függőleges, az alsó része közelebb van hozzád, vagyis a kormánykerék felénél markolva már olyan szögben hajlik a könyököd, hogy gyors elkerülő manővert átfogás nélkül tudsz végezni.

Én 189 centi magas vagyok és hosszúak a lábaim, szóval emiatt elég karót nyelten egyenes pozícióban áll a támlám. Már-már olyan érzésem van, hogy előre is bukik a felsőtestem, ami persze nem igaz. Ezen segíteni lehet azzal, ha a kormány tengelyirányban is állítható, vagyis nem csak fel-le tudod taszigálni, hanem ki-be is, vagyis magadhoz közelebb tudod húzni. A tanulóautóm egy második generációs gombóc, vagy ahogy még hívják vasaló, vagy baseball sapka Swift, itt egy kép róla ni.

Azt nem tudom, van-e ilyen állítási lehetőség rajta, majd megkérdezem és azt is, hogy szabad-e vele kísérletezni.

Tükrök

A szabály egyszerű. A belső tükröd közepén lásd a hátsó ablak közepét. Az oldalsó tükrökben kb. annyi földet kell látni, mint eget. Valamennyire látni kell az autó oldalát is, de éppen csak. Mivel lesz olyan, hogy nem látod a tükörben az eget, mert mondjuk egy kerítés előtt parkol az oktatóautó mikor odaérsz, érdemes megjegyezni, hogy a tükörben pontosan hol látod az autó kilincsét. Én ezt másodikra el is baltáztam, volt is vele gond a tolatva párhuzamos parkolásnál, mert nem láttam rendesen a szegélyt. Szóval ez nagyon fontos, menet közben is ér állítgatni, csak bátran, azért egy oktató sem fog szólni, hogy túl sokat vacakolsz a tükörrel, neki is jó, ha nem padkázod meg a kocsiját.

Váltókezelés

Kuplung pedál tövig benyom. Koppanásig. Rendesen. A modern váltó finom szerkezet, könnyen jár a váltókar, nem igényel nagy erőt a kapcsoláshoz. A Halálos Iramban filmekben látott végtelenül férfias váltásokat tessék elfelejteni. Egyrészt ráérsz, másrészt szegény Vin Dieselnek férfiasnak kell látszania még egy oly hétköznapi tevékenység közben is, mint amilyen a sebességváltás. Neki erőt kell sugároznia, gyorsan és nagy erővel kell pakolnia a fokozatokat, feszüljön a bicepsz, tricepsz, folyjon a vászonról a tesztoszteron. Versenyhelyzetben ez akár még életszerű is, a pályán minden századmásodperc számít és ha sokáig kavargatod az olajat a váltóval, megszűnik a tolóerő, addig nem gyorsulsz, tehát időt veszítesz. A hétköznapokban ennek nincs jelentősége. Tehát a mai sebességváltók akár már egy ujjal is a fokozatba tehetőek, vagy onnan kivehetők és két fokozat között egy gondolatnyit el lehet időzni üresben is, mert így jobban kíméljük a váltót.

A Swiften a fokozatok kiosztása a következő: balra fent az 1-es, alatta balra lent a 2-es, majd középen fent a 3-as, alatta, középen lent a 4-es, jobbra fent az 5-ös és alatta jobbra lent a hátramenet (rükverc, rüki). A jobboldali fokozatokat a „kanalazó módszerrel” kapcsoljuk, vagyis kis mancsodból kanalat formálsz, azt ráilleszted a váltókar fejének jobboldalára, elhúzod balra, azaz magadfelé, majd előre tolod (1-es fokozat) vagy hátrafelé húzod (2-es fokozat). A 3-ast és a 4-est a legegyszerűbb kapcsolni, mert a váltókar mikor üresben van, pontosan középen áll, vagyis felülről ráteszed a tenyeredet a váltókar fejére és egyszerűen előre tolod, vagy hátrafelé húzod anélkül, hogy oldalra el kellene mozdítanod. Az ötödiket ugyanígy felülről rátett kézzel, jobbra, majd előre tolva. A rükvercet kicsit trükkösebb. A jobb tenyeredet kifordítod, a hüvelykujjad lefelé néz, de nem kell kinyújtani. Megint kanalat formálsz a tenyeredből és így illeszted a váltókar fejének bal oldalára. Magadtól eltolod a kart, majd lefelé húzod. Más autón ez máshogy fog kinézni, ezt csak érdekességnek szántam.

Kormányzás

Kormányt vagy 10 óra 10 percnél, vagy „háromnegyed háromnál” azaz kicsit 3 óra felett és picit 9 óra (avagy 45 perc) felett fogod meg. Tolom-húzom módszerrel kormányzunk, vagyis két kéz a kormányon, eltekered a kormányt a kívánt irányba és amikor nem megy tovább így, átfogsz keresztbe az addig alul lévő kezeddel a felül lévő kezed fölött, ahhoz közel. A keresztezést minél gyorsabban meg is szünteted, vagyis a keresztezett mancsocskáddal szépen szembe fogsz a másiknak a kormánykerék alján és ismét két kézzel markolva mozdítod tovább a kormányt. Az egyikkel tolod, a másikkal húzod a kormánykereket, innen a módszer neve.

Érdemes nem túlságosan túlnyúlni a kormányon a műszerfal felé, mert belecsapsz a heves kormányzás közben az index karba, meg bekapcsolod az ablaktörlőt a manőver kellős közepén és ez jól el tudja vonni a figyelmedet, amit morzsánként kapartál össze az agyad minden eldugott szegletéből, hogy egyáltalán az adott kanyart abszolválni tudd. Szóval ésszel a mancsokkal, ne rontsuk önnön sorsunkat hebrencskedéssel, ráérünk.

Hurrá, indulunk.

Az első feladatok

Legelső feladat, oktató gyorsít, lassít a saját pedáljaival (igen, a jobb első ülés lábterében is ott van a 3 pedál és egyszerre mozognak a te pedáljaiddal, amikor az oktató szteppel rajtuk, ami igen vicces érzés). Neked csak kormányozni kell. Én nagyon görcsös voltam elsőre, beletelt pár percbe, mire az agyam összerakta, hogy mekkora kormányelfordításra mekkorát fordul az autó. Megszokást igényelt az is, hogy a szervó-rásegítéses kormányt nagyon kicsi erővel el lehet forgatni, tehát nem kell markolnom, mintha az életemért kapaszkodnék, lehet azt szép lazán is. Mivel lassan gurul az autó, van időd kitalálni, merre mész, van időd korrigálni is, ha nem jó az ív. Mentünk pár kört a pályán, majd rajzoltunk pár nyolcast néhány bója körül, aztán elkezdtük az elindulást gyakorolni.

Pedálkezelési szempontból nekem a megvilágosodást hozta el ez a szakasz, ugyanis nem tudtam, hogy a finom pedálmozdulatok, amik a sima induláshoz és megálláshoz elengedhetetlenek hogyan kivitelezhetők. E sorok olvasói között is sokan lesznek olyanok, akik már kísérleteztek autóvezetéssel és ugrott meg alattuk az autó, akár le is fulladt a motor rögtön a túl gyors kuplung felengedés miatt, vagy fejelték le kishíján a kormányt, mert teljes erőből beletapostak a fékbe.

Titkos tipp: tedd le a sarkadat. Nagyon viccesen egyértelműnek tűnik, de nekem magamtól nem állt össze.

Finoman akarsz elindulni? Kinyomod a kuplungot és a mozdulat végén leteszed a sarkadat. Innen nagyon lassan és finoman tudod majd azt visszaengedni, így nem fog kiugrani alólad az autó, hanem csak szép lassan mozdul meg. Először azt fogod érezni, hogy rezeg az üleped, ahogy a kuplung tárcsája összezár a motor főtengelyének végén lévő tárcsával. Ilyenkor még kicsit csúsznak egymáson a tárcsák, vagyis hol összetapadnak, hol elcsúsznak kicsit, ebből adódig a popórezgetés. Ezen a ponton megtartod, esetleg adsz egy picike gázt és máris mozgunk szépen lassan. Amikor már jól megmozdultunk, lassan fel lehet engedni teljesen. Ekkor az autót a motor alapjáraton, gázadás nélkül is el tudja vinni sík terepen, meglepően gyorsan. Legalábbis érzésre gyorsan, mert egy gyalogos is simán lehagy, miközben te úgy érzed, száguldasz, mivel az agyad még nincsen hozzászokva.

A SIKK

Sebesség, Irányjelző, Körültekintés, Kézifék. Vagyis benyomod a kuplungot, a sebességváltót pedig beteszed 1-esbe. Bekapcsolod az indexet balra, mivel általában az út jobboldaláról indulsz majd el. Ezután belenézel a tükörbe és magad mellett a holttérbe is legalább baloldalon. Végül kiengeded a kéziféket.

A kuplungot letámasztott sarokkal ezután engeded fel, rezeg a popó, indul az autó, gurulunk, boldogság.

Az első órámon eddig jutottunk, értelemszerűen a második óra után jövök a folytatással, ami konkrétan holnap lesz, szóval sokat nem kell várni. Nem titkolom el, hogy némi spéttel kerülnek ki a posztok a blogra, tehát előfordulhat, hogy nem annyi szünet lesz két bejegyzés között mint a valóságban.